Marketing

Prowadzisz sklep internetowy? A czy wiesz, że…

Na pewno zauważyłeś, że popularność zakupów przez Internet rośnie. Osoby, które dawniej nie wydałyby złamanego grosza za towar, widoczny jedynie na zdjęciu, w tej chwili kupują on-line nawet i produkty spożywcze. 

Brak czasu, chęci, dostęp do kilkuset produktów jednocześnie i ich opinii, skłania klientów do rezygnacji z robienia zakupów w sklepach stacjonarnych.

Zdajesz sobie sprawę, że budowanie marki, docieranie do nowych klientów, wprowadzanie produktów na rynek, nie może odbyć się bez dobrego planu. I to niezależnie od wielkości prowadzonej przez Ciebie firmy.

Strategia marketingowa to nie tylko mocne i słabe strony, zrozumienie konkurencji oraz obranie grupy docelowej. Najważniejszą częścią planu są przede wszystkim CELE.

To one nadają kierunek przyszłym działaniom.

METODA SMART

Unikaj formułowania celów ogólnych. Buduj, stosując wartości, wyrażone np. w liczbach.

Nie jesteś zadowolony z poziomu sprzedaży produktów. Towary często zalegają na magazynie. W rezultacie, stajesz przed wyborem: albo je przecenić, minimum o 50% wartości albo poczekać aż stracą datę ważności i po prostu wyrzucić.

Masz tego dość i stawiasz sobie za cel.

WZROST SPRZEDAŻY

Ale chwila, moment.
Planujesz osiągnąć wzrost sprzedaży w ciągu roku, dwóch, a może trzech lat?

O jak wysokim zysku myślisz? Wyraź go w procentach.

Który towar najczęściej ląduje na promocjach albo w śmieciach? Jak dużo sztuk chciałbyś sprzedać aby być usatysfakcjonowany?

Przedstaw wyniki, do których dążysz w sposób szczegółowy.

W ciągu kolejnych dwunastu miesięcy, sprzedaż produktu MASŁO ORZECHOWE VITAL CHERRY wzrośnie o 15% w stosunku do roku poprzedniego. Co daje, zbyt 20 sztuk towaru miesięcznie.
Sam wiesz najlepiej, czego najbardziej potrzebuje Twoja firma.
Buduj cele możliwe do osiągnięcia, równocześnie stanowiące wyzywanie dla Ciebie i Twojego zespołu.

Zbyt wysokie ambicje i przecenianie możliwości pracowników może prowadzić do szybkiego zniechęcenia. Z drugiej strony, wyznaczanie celów prostych do osiągnięcia nie generuje potencjalnych zysków. Firma się nie rozwija, płace wciąż pozostają na tym samym poziomie i wszyscy chodzą niezadowoleni. Znudzeni rutyną, panującą na co dzień.

Formułując cele, kieruj się przede wszystkim, rozsądkiem.

Wyznacz odpowiednią ilość czasu, zorganizuj zasoby, potrzebne do osiągnięcia celu.  Przeanalizuj budżet – w co ostatnio zainwestowałeś? Może czas zmienić kierunek swoich nakładów finansowych?

Bądź ze sobą szczery

Przypuśćmy, że wyznaczyłeś sobie za cel – dotarcie do trzech nowych klientów w ciągu  miesiąca.

Odpowiedz sobie na pytanie, czy to czasem nie za krótki termin? Jak wysoki budżet na to przeznaczysz? Sto, dwieście, czy tysiąc złotych?

Czy naprawdę możesz to osiągnąć, biorąc pod uwagę przeznaczone na ten cel zasoby?

Na dobry start

Na youtube aż roi się od instruktarzy, przedstawiających krok po kroku – w jaki sposób założyć sklep internetowy. Jeżeli naprawdę zależy ci na oszczędnościach, nie musisz zatrudniać agencji, informatyków, czy też grafików.

Chociaż potrwa to trochę dłużej, uwierz mi. Jesteś w stanie założyć stronę internetową samodzielnie.

Pamiętaj jednak, że sklep on-line to nie blog, na którym możesz wstawiać posty, co dwa tygodnie. Założyłeś go, ponieważ chcesz zarabiać. Opracowałeś porządny biznesplan, zadbałeś o swoją ofertę, przeanalizowałeś rynek i konkurencję.

Produkty są doskonałej jakości – nie wciskasz klientom kitu, jak to robi większość znanych marek.

Aby jednak z powodzeniem wypromować firmę, powinieneś zbudować cele, do których zmierzasz. W przeciwnym razie, chodzisz po omacku, tracisz szansę na szybszy rozwój i większe zyski.

Wyznaczanie celów da Ci jasność. Pociągnie za sobą pasmo zadań do wykonania. Dlatego tak ważne jest dzielenie się swoimi przemyśleniami z pracownikami, których zatrudniasz. Skuteczna komunikacja to podstawa prawidłowego funkcjonowania firmy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *